FAQ - Reizen en corona

Beste Atacama-reiziger,

Jouw veiligheid is onze prioriteit.

We willen dat je met een gerust hart je reis kan boeken, op reis kan vertrekken en van je reis kan genieten. Atacama hecht veel belang aan een transparante communicatie, zeker in tijden van Covid-19. We proberen je dan ook zo goed mogelijk te informeren.

De afgelopen periode werden veel reizen geannuleerd en uitgesteld omwille van corona. Dit heeft ons meer dan ooit doen inzien dat persoonlijk contact met onze reizigers uiterst belangrijk is. We proberen elke klant zo goed mogelijk te helpen door ons flexibel op te stellen.
Samen komen we altijd tot een oplossing.

Wil je een reis boeken, maar maak je je toch zorgen over de huidige situatie? Hieronder lijsten we graag enkele veelvoorkomende vragen en antwoorden op.

Verschillende bestemmingen in Zuid-Amerika werden als ‘rode zones’ bestempeld door de Belgische overheid. We verwachten dat deze kleurcode nog gedurende lange tijd het continent zal domineren. “Code rood” betekent echter niet dat reizen niet toegestaan is. Een kleurcode is een vrijblijvend advies, en niet bindend. De reiziger bepaalt zelf of hij/zij al dan niet op reis wil vertrekken.

De officiële reisadviezen van de FOD Buitenlandse Zaken zijn wel bindend. Deze worden afgestemd met de Belgische ambassades op de verschillende bestemmingen.

Bij een reisverbod zijn de grenzen gesloten. Belgen zijn dan niet toegelaten op de bestemming.

Als code rood geldt voor jouw bestemming, kies je als reiziger zelf of je de reis al dan niet laat doorgaan. De kleurcodes zijn niet bindend.

Atacama wil dat je met een gerust hart op reis kan vertrekken. We engageren ons daarom om je afreis enkel te garanderen bij een positief reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken. Bij een negatief reisadvies annuleert Atacama je reis en zorgt voor een kosteloze verplaatsing of terugbetaling. Of we jouw reis al dan niet annuleren, beslissen we ongeveer een maand voor afreis. Die keuze maken we op basis van de actuele reisinformatie op dat moment.

Heb je een specifieke Galapagoscruise of een unieke lodge geboekt? Contacteer ons gerust al vroeger om herboekingsmogelijkheden te bespreken, zo ben je zeker van de beschikbaarheid. (Lees ook ‘vanaf wanneer kan ik mijn reis omboeken’)

Wat als ik toch wil reizen, ondanks het negatieve reisadvies?

Dit raden we ten zeerste af. Je reisbijstandsverzekering geldt enkel als je op reis vertrekt naar een bestemming waar een positief reisadvies geldt. Ook als je al gevaccineerd bent, zijn er risico’s verbonden aan het niet hebben van een reisbijstandsverzekering. Bagageverlies, persoonlijke ongevallen met medische kosten, repatriëringskosten en vluchtvertragingen zijn bijvoorbeeld altijd mogelijk.

Bij een reisverbod zijn Belgen niet toegestaan op de bestemming. Dit houdt in dat reizen naar deze bestemming onmogelijk is.

Dat is mogelijk, maar enkel bij een officieel negatief reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken of bij een reisverbod.

Wettelijk gezien hebben reizigers het recht om kosteloos te annuleren indien zich na de reservatie een buitengewone, onvoorziene omstandigheid voordoet, buiten de wil van de reiziger om. De FOD Buitenlandse Zaken beoordeelt of deze omstandigheid voldoende ernstig is om een reisverbod uit te roepen.

De mondiale coronapandemie viel een tijdlang onder deze regel, maar de pandemie zelf is op dit moment niet meer voldoende reden om de reis kosteloos te annuleren.

De lokale sanitaire situatie van de bestemming kan wél een gevolg hebben op het officiële reisadvies dat België ervoor opmaakt. Enkel indien het officiële reisadvies negatief is of er een reisverbod geldt, heb je recht op een kosteloze annulering.

Kosteloos annuleren is dus niet mogelijk als er geen reisverbod geldt en de bestemming geen officieel negatief reisadvies kreeg.

Wil je de reis annuleren, ook al krijgt de bestemming geen negatief reisadvies en geldt er geen reisverbod?
Dan helpt Atacama je met het vinden van een oplossing. De afreis uitstellen is dan vaak het meest voordelige alternatief. We doen er alles aan om je reis kosteloos, of indien nodig met beperkte annulatiekosten, te herboeken naar een latere datum.
(Lees ook ‘vanaf wanneer kan ik mijn reis omboeken’)

Heb je je reis geboekt (of omgeboekt) tussen maart 2020 en maart 2021?

Voor deze reizen hanteren we een zeer flexibel omboekingsbeleid. Bovendien gelden er gunstige tarieven: de jaarlijkse prijsindexeringen zijn hier niet van toepassing.

Heb je je reis geboekt (of omgeboekt) tijdens het voorjaar?

Het is mogelijk om de afreisdata aan te passen naargelang de beschikbaarheid in de gewenste lodges en hotels. Let op: bij deze reizen worden de vliegtickets nog niet definitief geboekt. Atacama boekt ofwel flexibele vliegtickets, of je kan ervoor kiezen zelf de vliegtickets te boeken.

We hebben er de voorbije maanden hard aan gewerkt om te onderhandelen over een flexibel beleid met onze leveranciers. Daarom kunnen we onze reizen aan zeer gunstige voorwaarden laten omboeken. Er zijn een aantal uitzonderingen: enkele binnenlandse vluchten en hotels/lodges in de duurdere categorie. Deze uitzonderingen bespreken we persoonlijk met jou indien deze van toepassing zijn op je reis.

Als er annuleringskosten zijn, worden deze tot het minimum beperkt.

Reis je tijdens de zomermaanden van 2021?

We vragen je vriendelijk om de situatie nog even af te wachten. Atacama neemt hier in de loop van het voorjaar een standpunt over in, na overleg met alle leveranciers en betrokken partijen.

Reis je tijdens het najaar van 2021?

We vragen je vriendelijk om de situatie nog even af te wachten. De wereldwijde vaccinatieprogramma’s zijn hoopgevend. Een groot deel van de bevolking zal tegen het najaar van 2021 gevaccineerd zijn. We schatten de kansen dan ook hoog in dat je veilig zal kunnen afreizen en dat uitstel niet nodig zal zijn.

Atacama neemt zoveel mogelijk uit jouw handen, zodat de aanloop naar jouw reis zo comfortabel mogelijk verloopt. Er zijn drie zaken die reizigers zelf moeten voorzien:

- Internationaal paspoort (moet geldig zijn tot 6 maanden na de retourdatum)
- Inentingen
- Gezondheidsverklaring en PCR-test

Alle reizigers (vanaf 13 jaar) die vanuit en naar België reizen moeten een gezondheidsverklaring kunnen voorleggen. Als je hierin verklaart symptomen te hebben die eigen zijn aan Covid-19, word je niet toegelaten aan boord van het vliegtuig. Bij aankomst op de bestemming wordt steekproefsgewijs gevraagd om die gezondheidsverklaring voor te leggen. Ook de luchtvaartmaatschappij zelf kan je een vragenlijst laten invullen.

Per bestemming kunnen de eisen om reizigers toe te laten, variëren. Een PCR-test en gezondheidsverklaring worden het meest gevraagd. We informeren je, enkele maanden voor afreis, over de geldende eisen van jouw bestemming.

De annulatieverzekering komt tussen als 'jij' ziek bent (al dan niet besmet met het virus) waardoor je niet aan boord van het vliegtuig wordt toegelaten en/of waardoor je de bestemming niet binnen geraakt. Opgelet: voor een actieve dekking moet de oorzaak om de reis te annuleren bij de verzekerde persoon liggen.

Pandemieën en negatieve reisadviezen worden uitgesloten bij reisverzekeringen. De verzekering komt dus niet tussen als je gezond bent maar de afreis niet kan plaatsvinden door een negatief reisadvies. De touroperator neemt hier wel zijn verantwoordelijkheid op. Je krijgt de mogelijkheid om de reis te verplaatsen of een terugbetaling te vorderen.

Indien je een volwaardige reisbijstands- en annulatieverzekering hebt afgesloten, zijn er 2 elementen te onderscheiden.

Enerzijds heb je het luik bijstand, dat is steeds van toepassing en je kan hier beroep doen op de polis. Stel dat je ziek wordt en wordt opgenomen in het ziekenhuis, dan komt de polis tussen voor de medische kosten.

Anderzijds is er het luik rond de waarborg 'onderbreking van de reis' (binnen de polis annulering). Dit deel zal niet gedekt zijn.
Stel dat je in quarantaine moet (omdat je reisgezel ziek geworden is) en dus niet naar huis kan, dan zal er geen tegemoetkoming zijn voor dit verlengd verblijf. De redenering hierachter is dat de verzekeraar het risico niet ten laste wil nemen om iemand langer op locatie te houden omdat hij/zij zelf besliste om, al dan niet tegen bepaalde (Corona) reisadviezen in, af te reizen. Laat staan die persoon naar huis te brengen en het risico naar huis te laten nemen.

De vereiste is steeds de verzekeraar contacteren, zoals bij elke andere bijstandsverlening.

Atacama is aangesloten bij het Garantiefonds. Dit houdt in dat je als reiziger geen financieel risico loopt. De coronacrisis brengt heel wat financiële moeilijkheden met zich mee, ook zeker in de reissector. Indien een faillissement zou dreigen bij Atacama, ben je echter volledig beschermd door onze aansluiting bij het Garantiefonds. Je kan dus zonder financiële zorgen je reis boeken.